Personal Branding 101: Exuberant Profileren als Artiest

personal branding
Deel dit artikel
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Personal branding is hoe jij jezelf profileert als artiest, niet te verwarren met imago. Ieder persoon is een merk, of je dit nou intentioneel doet of niet. Als artiest moet je durven op te vallen door je goed te profileren. Profileren betekent letterlijk ‘jezelf kenschetsen’, ‘op de kaart zetten’ of ‘karakteriseren’. Mensen die zichzelf goed weten te profileren, behalen sneller hun doelen en zijn hiermee succesvoller.

  1. Wat is jouw eerste indruk?
  2. Wat voor muziek maken ze?
  3. Waarover zal hun muziek gaan?

Dit is uitermate belangrijk wanneer jij je muziek wil gaan promoten. Als je hier geen goed plan voor hebt, zal je gegarandeerd achterlopen op koplopende artiesten. Als independent artiest is het dermate belangrijk om ook een beetje bedrijfvoering kennis te hebben. Bij profileren als artiest is het belangrijk hoe jij jezelf uitstraalt. Hierbij is vooral je eerste indruk erg belangrijk. Neem maar eens een kijkje naar de hieronderstaande drie artiesten en stel jezelf de bovenstaande drie vragen:

Jezelf profileren als artiest: Personal Branding

Je ‘personal branding’ is in de tijd van sociale media belangrijker dan ooit en niet meer weg te denken voor de startende artiest. Het zorgt ervoor dat bijvoorbeeld andere artiesten en je fans meer vertrouwen in je krijgen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je reputatie omhoog zal gaat, maar het zorgt er ook voor dat mensen zaken met jou willen doen. Chantal Janzen is een prachtig voorbeeld voor het uitoefenen van personal branding door dicht bij haarzelf te blijven. Het is belangrijk dat je bewust wordt hoe je overkomt op je publiek.

Het invullen van een merktemplate kan je daarbij helpen. Dit is een model dat je over jezelf in gaat vullen. Het doel is dat je gaat nadenken over wat jouw sterke en belangrijkste eigenschappen zijn en wie je bent.

pexels woodysmedia 4395057

Merktemplate aspecten

Het merktemplate stelt drie aspecten centraal: Functionele eigenschappen, ofwel je belangrijkste ervaring, emotionele eigenschappen, beter bekend als je waarden en expressieve eigenschappen, ook wel je uitstraling genoemd.

Daaromheen staan ‘prestatie en gedrag‘. Hierbij concretiseer je op welke manier je deze eigenschappen aantoonbaar maakt. Denk hierbij niet alleen aan je prestaties op werk en je leven, maar ook aan bijvoorbeeld je hobby’s.

Eigentijdse methodiek die werkt

Tegenwoordig is het niet meer weg te denken uit onze samenleving. Jezelf profileren als artiest is dusdanig belangrijk. Grotere influencers of artiesten, zoals Femke Louise, hebben hiervoor een ‘brand manager’ in dienst. Deze manager beschikt over de volgende eigenschappen: Beschikt over veel zelfvertrouwen, is leidinggevend vaardig en disponeert over mensenkennis.

Een brand manager, ook wel bekent als merk manager, zet zich in op het vergroten van het marktaandeel van de artiest en is meestal de persoon die met een marketingstrategie komt. Deze manager houdt veelal het overzicht wat er allemaal gaande is en speelt betreft de artiest. Denk aan recente uitspraken of tentoonstellingen in bijvoorbeeld de krant. Innovatieve en creatieve denker, heeft veel lef en kan strategisch en analytisch denken.

Great storytelling can make the difference between someone paying attention to you and someone just tuning you out.

christopher penn

Als beginnend independent artiest is het niet lucratief om er een brand manager bij te betrekken. Zeker wanneer je nog niet veel muziek hebt uitgebracht. Jij zal de rol van merk manager op je moeten nemen. In de onderstaande video legt van den Belt duidelijk uit waarom personal branding zo belangrijk is voor een ZZP’er, dienstverlenende ondernemer en artiest.

‘Personal Branding, hoe doe ik dat?’ | Bart van den Belt

Hoe doen de concurrenten dat?

Allereest nemen we een aantal grote labels onder de loop. Dit zijn: Warner Music, waar onder andere Nick en Simon en Dopebwoy zijn getekend, TopNotch, die artiesten zoals Ronnie Flex en Lil’ Kleine getekend hebben en Sony Music Entertainment, de grootste platenmaatschappij ter wereld. Dit is een belangrijk aspect van personal branding.

Om een duidelijk beeld te krijgen hoe deze grote labels artiesten op de kaart zetten, is er naar openstaande vacatures gekeken op de betreffende website en zijn actieve marketing-, sales- en promotors, die werken bij deze labels, geanalyseerd op LinkedIn. Hierbij is gekeken naar aspecten zoals: opleiding, carrière achtergrond en onderschreven vaardigheden. Wegens privacy redenen zal ik de namen van deze medewerkers niet benoemen.

Personal Branding van Ostenta Media Group. Blogpost door Jamie van Achteren.

Veel kleinere Nederlandse labels zijn een sublabel van de grotere labels. Zo is Noah’s Ark een sublabel van TopNotch. Veel medewerkers werken zowel bij TopNotch als bij Noah’s Ark. Op deze manier bundelen zij hun personal branding bevindingen. Deze medewerkers hebben allemaal het volgende gemeen: bijna allemaal hebben ze ervaring met het marketen van content, coördineren van events en sociale media, nog voordat ze bij deze labels zijn aangenomen.

Daarnaast hebben de meeste medewerkers enige ervaring met A&R en het managen van sociale mediapagina’s voor relatief grote ondernemingen of hun eigen onderneming. Opmerkelijk is dat voorgaande opleidingen van de meeste veelal niet hetzelfde is. Nu weet jij als artiest welke kennis en kunde nodig is om jezelf als merk te versterken voor jouw personal branding.

Storytelling

Een onmisbaar aspect van personal branding is storytelling. Hierbij vertel je in essentie waarom je doet wat je doet. Simon Sinek heeft hier een prachtig boek over geschreven genaamd: Start with why.

De ‘waarom’ wordt extreem onderschat. Alle grote ondernemers weten waarom ze doen wat ze doen. Het is hetgene dat jou energie geeft. Als artiest is het belangrijk dat je weet wat jouw persoonlijke missie en visie is.

de gouden cirkel van simon sinek

De gouden cirkel

De gouden circel, ofwel golden circle van Simon Sinek, zegt dat bijna elke ondernemer weet ‘wat’ ze doen en een klein handje vol weet ‘hoe‘ ze dit doen. Alleen weten enkelingen ‘waarom‘ ze doen wat ze doen. Je moet beginnen met je waarom, ofwel ‘start with why’.

Bijhouden van een Formidabel Logboek

Het noteren van alles wat je gedaan hebt als artiest kan soms wonderen verrichten. Wanneer je bepaalde uitspraken hebt gedaan, is het handig om te weten wanneer je deze gedaan hebt. Voor hedendaagse artiesten wordt er een soort portfolio/logboek document bijgehouden met hoe de artiest zich profileert en wat hiervan de effecten zijn geweest. Hierbij luidt echt: meten is weten. Ook dit geldt bij personal branding. Zo kan het zijn dat je een gewaagde uitspraak doet en daar pas jaren later de consequenties van voelt.

Ontdek meer artikelen

instrumentale mix
Editing

5 Tips voor de perfecte instrumentale mix

Ben jij gefrustreerd omdat je instrumentale mix niet klinkt zoals je wilt dat het klinkt? Lees over effectief gebruik EQ, 808s, diepte en meer